Illustraties
Illustraties, waar dienen ze eigenlijk voor? Het woord zegt het zelf al. Het is een ontwerp ter illustratie, verduidelijking, als kapstok of uitroepteken voor je verhaal. Mensen zijn plaatjeskijkers en worden sneller getriggerd om een tekst te lezen als een afbeelding of illustratie de aandacht trekt. De ontwikkeling van beeld, grafisch ontwerp en illustratie is nooit stil blijven staan. We blijven erdoor gefascineerd.
Ook AI zal binnenkort afbeeldingen gaan genereren voor de markt, al zitten er voorlopig nog heel wat uren in het bijschaven van een gegenereerd beeld, wat een aardig kostenplaatje oplevert. Ondanks het feit dat het voor nu een goede keuze is, blijft het sowieso een uitstekend idee om dit door menselijke ontwerpers te laten uitvoeren. Hoe prachtig systemen ook een illustratie kunnen creëren, de unieke menselijke creativiteit en innovatieve oplossingen vanuit een humanitair oogpunt, is iets dat we niet verloren mogen laten gaan.
Digitaal, uit de losse pols en veelal is dit werk een combinatie van beiden. Het begint met een idee waarvan het zaadje tijdens een intakegesprek vaak al wordt geplant. Een schetsfase volgt welke bij akkoord verder wordt uitgewerkt en daarna voor online en offline toepassingen kan worden gedigitaliseerd. Een aandachtig, secuur werkje. Bij een grafische illustratie met strakke vormen wordt in sommige gevallen direct digitaal gewerkt.
BIG combineert creativiteit, strategie, communicatie en marketing advies, met esthetiek, oog voor detail en een sterk gevoel voor taal en compositie. Met skills op gebied van grafisch design, typografie, illustratie, (online) marketing en contentcreatie wordt aangevuld en daarmee een complete service geleverd.
Illustratie, logo, beeldmerk of web icon??
Soms past een ontwerp binnen 1 van deze omschrijvingen en in sommige gevallen kan een illustratie meerdere van deze tags raken.
Als het doel van een illustratie bepaald is, kan rekening worden gehouden met het online of offline (en cross-over) gebruik.
Doordat vooral het online landschap waarin we ons begeven snel verandert, kan user-ability voor diverse media belangrijk zijn om mee te nemen binnen grafisch ontwerp en illustraties.
Denk bijvoorbeeld aan illustratieve elementen op social media kanalen, online advertenties, web icons voor mobiele apps en responsive websites. Door hier al in het vroegste stadium van een ontwerptraject rekening mee te houden creër je mogelijkheden voor een breed gebruik van een grafisch ontwerp of (digitale) illustratie.
Of stel je een illustratie voor op een grotere beelddrager, zoals een t-shirt, vlag of A1 poster om je merk, statement of project onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Verschillende locaties vragen om ander soort beelddragers.