Branding | Grafisch Ontwerp
Een grafisch ontwerp is een combinatie van ontworpen beeld, illustratie of fotografie, vaak met tekst. Simpel gezegd dan he. Het begint met een idee waarvan het zaadje tijdens een intakegesprek vaak al wordt geplant. Van een enkel grafisch ontwerp naar huisstijl naar complete branding? Wat wil je? En wat heb je werkelijk nodig? Op die vragen hebben we antwoorden nodig.
In geval van illustraties volgt vaak een schetsfase welke bij akkoord verder wordt uitgewerkt en daarna voor online en offline toepassingen kan worden gedigitaliseerd. Een aandachtig, secuur werkje. Bij een grafische illustratie in strakke vormen wordt in sommige gevallen al direct digitaal gewerkt.
BIG combineert creativiteit, strategie, communicatie en marketing advies, met esthetiek, oog voor detail en een sterk gevoel voor taal en compositie. Met gedegen skills op gebied van grafisch ontwerp, typografie, illustratie, (online) marketing en contentcreatie wordt aangevuld en daarmee een complete service geleverd.
Offline werk: Stel je een illustratie voor op een grotere beelddrager, zoals een t-shirt, vlag of A1 poster om je merk, statement of project onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Of liever gezegd, de mensen waarbij jij wilt opvallen. Verschillende omgevingen vragen om verschillende soorten beelddragers. Online uitingen zoals een website, social ads, animaties of een mobile app brengen weer een heel ander palet aan mogelijkheden en uitdagingen met zich mee.
Lettertype of font ontwerpen
Een uniek lettertype ontwerpen. Dit kan bijvoorbeeld om een logo en een grafisch ontwerp nog unieker te maken dan enkel het ondersteunende beeldmateriaal, zoals een foto of ontworpen vorm of figuur. Een uniek font is ook gaaf in een printdesign voor fashionables, zoals een T-shirt, sweater of cap.
Het door BIG ontworpen "Spikey Sting" of "Bitmalfunction" font zijn mooie voorbeelden hiervan. Duidelijke solide letters met een subtiele spiked touch of pixel stijl. Door bepaalde woorden of letters binnen een tekst grafisch te bewerken kan een print design ontstaan waarbij extra beeld zelfs overbodig is. Of je moet Mr Thoms zijn. Dan maak je tijdens het dragen van een T-shirt met zo'n typografisch artwork ook nog even een wall painting.
Logo, beeldmerk, illustratie of web icon??
Soms past een ontwerp binnen 1 van deze omschrijvingen en in sommige gevallen kan een ontwerp meerdere van deze tags raken. Als het doel van een ontwerp bepaald is, kan rekening worden gehouden met het online (of offline) cross-over gebruik.
Doordat vooral het online landschap waarin we ons begeven snel verandert, is duidelijk geworden dat user-ability binnen diverse media belangrijk is om mee te nemen binnen grafisch ontwerp en illustraties.
Denk bijvoorbeeld aan grafische elementen op social media kanalen, online advertenties, web icons voor mobiele apps en responsive websites. Door hier al in het vroegste stadium van een ontwerptraject rekening mee te houden creër je mogelijkheden voor een vrijer gebruik van een grafisch ontwerp of (digitale) illustratie.