Bron: VORM Rotterdam
VORM x 3 jr | Employer Branding
Foto: Jostijn Ligtvoet Fotografie
BIG content leverde tevens fraaie stories op voor de "Werkenbij" website van het Rotterdamse VORM.
Foto: Jostijn Ligtvoet Fotografie
Bron: VORM Rotterdam
Foto: Jostijn Ligtvoet Fotografie
Foto: Jostijn Ligtvoet Fotografie
Bron: VORM Rotterdam
Foto: Jostijn Ligtvoet Fotografie
Bron: VORM Rotterdam
VORM Rotterdam
BIG creations bundelt in 2018 kennis en skills met een ervaren werving- en selectiebureau, om als REp Social de huidige arbeidsmarkt te trotseren en zowel bestaande als nieuwe relaties binnen de bouwsector te ontzorgen op gebied van arbeidsmarkt-communicatie en employer branding.
Ook VORM Rotterdam zocht naar nieuwe manieren om potentiële collega's aan te trekken. Belangrijk hierbij is een oprechte tone-of-voice. Dat klinkt logisch, maar tot op de dag van vandaag is dit voor veel marketing bureau's, online marketeers en werkgevers een moeizame operatie. Organisaties blijven hinken over de gebaande paden; typerende teksten en te vaak gebruikte branche-gerelateerde termen; stellen te hoge verwachtingen en zijn simpelweg vaak niet voldoende transparant over wat ze werknemers werkelijk te bieden hebben.
Note: gouden bergen en dingen die je niet waar kunt maken beloven is not the way to go. Een realistische, eerlijke en/of opvallende communicatie richting lezers van je ads en de bezoekers van je website... en daarmee een mogelijk toekomstige collega, is essentieel. Humor en relativering helpen.
Employer Branding
Content Marketing wordt Employer Branding op het moment dat het werkgeverschap onder het vergrootglas komt te liggen. Uiteraard wil je als organisatie en werkgever je beste beentje voor zetten. BIG creërt opvallende content met de juiste tone-of-voice.
REp Social kreeg de volledige vrijheid, bewoog zich soepel door de VORM organisatie en sprak met betrokken en bevlogen werknemers om zo gevoel te krijgen bij de interne cultuur en prachtige content te ontwikkelen. Content- en recruitment marketing met erg hoge scores qua online engagement en campagne zichtbaarheid.
De Arbeidsmarkt
Mensen zoeken naar en blijven langer bij een werkgever die rechtdoorzee is en waarde toevoegt aan hun leven. Goed werkgeverschap dient ook buiten werktijd merkbaar te zijn. Een ontwikkeling die reeds enkele jaren sluimerde en vanaf 2020 enkel maar sneller is gegaan.
Werkgevers van NL:
welkom in de toekomst.
Met een dergelijke boodschap zaten we meer dan eens aan tafel met management, projectleiders, de HR adviseur en team communicatie van VORM Transformatie en Renovatie evenals VORM Bouw, om sturing te geven aan de boodschap naar buiten. En daarmee ook intern. Het VORM management evenals medewerkers bleken in hoge mate betrokken bij deze missie. REp Social kreeg over de periode van 3 jaar diverse malen groen licht voor haar online campagnes.
REp kapiteinde VORM middels strategische advies en slimme campagnes de goede richting in door het creëren van de juiste vibe, tools en tone-of-voice, passend bij deze steeds duurzamere Rotterdamse bouwer en ontwikkelaar, waardoor het VORM communicatie team uiteindelijk zelfstandig de social kanalen kon gaan bestieren.
De werkzaamheden
Onder de naam REp Social was BIG social marketing consultant voor diverse bureau's, bouwers en ontwikkelaars, zoals De Loods Architecten; Winters bouw en ontwikkeling; Thuisvester; Vericon Constructie & Engineering en VORM.
Joep nam interviews af, haalde de benodigde informatie boven tafel en plande de gemaakte content via online tooling wekelijks in. BIG deed desk research; vertaalde alle info en kwam met kraakheldere content waarbij het menselijke aspect voorop stond. Vanuit deze waardevolle bottom-up gedachte werd meer dan eens hoofd en hart van lezers geraakt met directe en indirecte engagement als gevolg.
Content Marketing
De ervaring van BIG in online strategie en content creatie met de kennis van Joep Kuijsters over de arbeidsmarkt in de bouwsector, zorgde bij VORM voor een goede gesprekspartner.
Doelen, topics en informatie kwamen boven tafel en REp Social ging aan het werk om een contentkalender te ontwikkelen met sterke focus op de krappe arbeidsmarkt en de wensen van VORM qua content welke een mix zou worden wat betreft het aanspreken van zowel nieuwe en bestaande relaties als potentiële nieuwe collega's.
De Rotterdamse ontwikkelaar heeft een bewezen expertise op gebied van erfgoed renovatie en uitzonderlijke bouwprojecten in samenwerking met befaamde architectenbureau's, iets dat in veel gevallen bijzonder fraai beeld oplevert.
REp Social zorgde daarnaast voor een professionele fotostock van het interne VORM door het inzetten van Jostijn Ligtvoet Fotografie. De Tilburgse fotograaf die zijn sporen verdient met het fotograferen van de culturele sector leverde ook hier warm en ontwapenend beeldmateriaal. BIG gaf waar nodig richting aan de fotografie zodat de juiste vibe gevangen werd.
Online kanalen
Voor VORM werd met contentmarketing aan de hand van branche en doelgroep data gefocussed op goed werkgeverschap; werknemers; duurzaamheid en innovatie, voor de relevante online kanalen: LinkedIn, Facebook en Instagram. REp Social hield hierbij steeds overzicht en maakte VORM ambassadeurs enthousiast, voor een high level campagne participatie.
Haarscherpe fotografie, schitterende projecten, scherpzinnige copywriting en oprechte verhalen werden gepubliceerd en gretig gedeeld.
A job wel done.